Mijn mooiste jeugdherinneringen bestaan uit sprookjes die mijn oma zelf verzon en voor het slapengaan vertelde over kabouters, smurfen en dieren met magische krachten. En de beeldschone boeken die mijn moeder voorlas. Nu ik zelf moeder ben, zijn sprookjes niet altijd mijn favoriete verhalen om te vertellen. Vaak vind ik ze te heftig, te zwaar of te donker en negatief. Maar ik heb een boek gevonden waar ik helemaal verliefd op ben en waar ook Lana dol op is; het Groot Biegel sprookjesboek! In dit blog artikel vertel ik meer over dit pareltje en… Ik heb ook onwijs leuk nieuws! Ik geef namelijk 3 exemplaren van dit prachtige sprookjesboek weg! Mag ik jou hier blij mee maken?

Een betoverend mooie voorleesklassieker.

Voordat ik met je ga delen wat ik en wij van het boek vinden. Laat ik je eerst even op de achterkant van het boek kijken. Dit is waar het Groot Biegel sprookjesboek over gaat;

‘’Paul Biegel noemde zichzelf ‘een ouderwetse sprookjesschrijver’. En een rasechte verteller, dat was hij. Vanuit zijn befaamde schrijfstoel schreef Paul Biegel het ene geliefde verhaal na het andere. Bijvoorbeeld een verhaal over een witte zwaan die naar de sterren vliegt, en eentje over een jongetje dat op wonderbaarlijke wijze zijn lievelingsbeer terugvindt. Of het verhaal over de dieren uit het bos die hun jager een plechtige begrafenis geven. Waar hij ook over vertelt, moeiteloos sleept hij je mee naar zijn fantasievolle, unieke werelden.

In deze verhalenbundel zijn 30 van Paul Biegels allermooiste verhalen verzameld. Stuk voor stuk zijjn ze rijk geïllustreerd door Charlotte Dematons. Met haar schilderachtige tekeningen weet zij de Biegelsfeer perfect te verbeelden. Het ‘Groot Biegel sprookjesboek’ is met zijn heerlijke sprookjes en prachtige illustraties dan ook een waar genot om voor te lezen. Of om zelf te lezen natuurlijk!’’

Waarom wij er fan van zijn.

Sprookjes; ik krijg er of een warm gevoel van in mijn buik en een lach op mijn gezicht of ik huil tranen met tuiten. Omdat sprookjesverhalen vaak verrassende wendingen hebben, vind ik ze altijd een tikje spannend om voor te lezen. Want hoe loopt een verhaal af en wat voor reacties roept het op bij Lana (en bij mij)? Maar het Groot Biegel sprookjesboek is echt een pareltje! Vooral omdat de diepere betekenis van een verhaal groter is dan bijvoorbeeld de droefheid. Zo is zelfs het verhaal van de jager (waar ik anders echt vreselijk om kan huilen) een verhaal wat ik niet uit het boek wil halen. Omdat de boodschap van compassie alles omhult en het verhaal als een cadeautje inpakt (en ja, uiteraard wordt ik er blij van dat de dieren winnen, dat mag ik niet ontkennen). Daarnaast zijn de illustraties beeldschoon en zijn alle 30 sprookjesverhalen compleet verschillend maar wel stuk voor stuk ouderwets mooi. En één ding hebben ze alle 30 met elkaar gemeen; uit ieder verhaal valt een waardevolle les te halen. Wat het niet alleen een prachtig boek maakt voor kinderen maar ook voor volwassenen. Voorleesplezier gegarandeerd!

En… Ik heb onwijs leuk nieuws! Ik mag 3 exemplaren weggeven!

Ik heb geweldig leuk nieuws! Namens Sanne van de prachtige uitgever Gottmer, die het Groot Biegel sprookjesboek heeft uitgegeven, mag ik namelijk drie lezers blij maken met een exemplaar. En geloof mij; hier ga je blij van worden 😀 ! Dus… Mag ik jou blij maken met een exemplaar? Laat dan onder dit blog artikel een reactie achter met een geldig mailadres (of stuur mij een mail naar info@clairesmission.com, met je adres). Volgende week dinsdag ontvangen de 3 winnaars een persoonlijke mail.

Update 01-06-2021: Bedankt voor al jullie onwijs leuke, lieve en grappige reacties en mailtjes! Super leuk! De 3 winnaars hebben zojuist een persoonlijke mail ontvangen en zullen het mooie Groot Biegel sprookjesboek z.s.m. ontvangen 😀 .

Ben jij al bekend met het werk van Paul Biegel? En wat is jouw lievelingssprookje?

33 Comments

1. Arend Weisz Reply

Ik lees elke avond voor een uit mijn oude boeken en erger me dood aan de de eindes waar de prinses of het meisje altijd met de held, prins of koning trouwt zonder inspraak. Ik verander het einde dan zelf. Ik hoop dat dit boek wat rechtvaardiger is.

2. Ik heb toen mijn kids klein waren ook gekeken naar een alternatief sprookjesboek. Wat goed dat je zo ‘ n mooi boek hebt gevonden. Ik het Lieselotje.

• Lisanne Bons Reply

De kleine Kapitein is absoluut mijn all time favorite. Ik ben erg benieuwd naar dit sprookjesboek. Ik doe erg graag mee.

3. Tamara Jongkees Reply

Super leuk voor mijn jongens. Perfect om meeste nemen op vakantie.

4. Ik heb goede herinneringen aan voorgelezen worden door mijn opa. Mijn zus zou dit met veel plezier voorlezen aan haar kleine kinderen, dus ik ding graag mee naar dit mooie boek.

• Sinds De Kleine Kapitein mijn pad kruiste ben ik groot liefhebber van alle prachtige boeiende verhalen van meesterverteller Paul Biegel! Dit heb ik met liefde doorgegeven aan mijn kinderen die net als ik helemaal in zijn boeken kunnen verdwijnen en dan alles om zich heen vergeten, zelfs hun schermpjes… En dan heb ik het nog niet eens gehad over de magistrale illustraties van Charlotte Dematons, je zou ze bijna (!) uit het boek halen en inlijsten, zó mooi!
      Dus natúúrlijk maak ik dolgraag kans op dit bijzondere boek! En…. dit boek zal nóóit op koningsdag op een kleedje liggen, maar een ereplekje krijgen in de boekenkast!

5. Sprookjesverhalen doen het bij onze kids zo erg goed! En stieken vinden we ze zelf ook heel errug leuk 😉
    Elke avond een verhaaltje voor het slapen gaan. Ze vallen gewoon met een big smile in slaap! 🙂

Hopen op een heel klein gelukje!

6. Wat gaaf! De cover van het boek ziet er alleen geweldig uit. Ik zal deze zeker onthouden voor de verjaardag van mijn zoontje.

7. Ik was nog niet bekend met Biegel, maar we hebben dus wat gemist ! Mijn twee meiden en ik zijn dol op sprookjes. Roodkapje en de boze wolf, Assepoester en het glazen muiltje & ook de Sterrendaalster zijn een paar van onze favorieten. Maar wat nieuws te lezen zou wel heel erg leuk zijn! Dus ik doe graag mee.

8. Wat een mooie winactie, ik waag graag een kansje voor dit leuke sprookjesboek!

9. Wat super leuk! Vroeger als kind ik het heerlijk zelf de boeken van Paul Biegel te lezen en hoe fantastisch zou het zijn mijn kind nu de mooiste sprookjes van deze schrijver voor te lezen!
    Ik ben enorm benieuwd naar dit sprookjesboek waarbij de sprookjes een diepere betekenis hebben en je er niet alleen als kinf maar ook als ouder van kunt leren!

10. elisabeth maria martina mols Reply

lievelingssprookje is doornroosje
    ik doe graag mee voor mijn kleindochter en kleinzoon die zijn dol op sprookjes voorlezen

11. Ik lees Elke avond een verhaaltje voor het slapengaan, voor mijn 2 zoontjes. Het Zou zeer fijn zijn om ze kennis te laten maken met sprookjes. Ik doe heel graag mee, zouden ze zeker fijn vinden.

12. Sinds De Kleine Kapitein mijn pad kruiste ben ik groot liefhebber van alle prachtige boeiende verhalen van meesterverteller Paul Biegel! Dit heb ik met liefde doorgegeven aan mijn kinderen die net als ik helemaal in zijn boeken kunnen verdwijnen en dan alles om zich heen vergeten, zelfs hun schermpjes… En dan heb ik het nog niet eens gehad over de magistrale illustraties van Charlotte Dematons, je zou ze bijna (!) uit het boek halen en inlijsten, zó mooi!

13. Hoi Claire,

Sinds Olivia’s geboorte, vorig jaar Maart, lezen we samen boeken. Eerst van die zachte boekjes voor het slapen gaan en nu mooie prentenboeken. Het is zo fijn om te doen en ze beleefd er zoveel plezier aan. Als we thuis komen is het eerste waar ze naar wijst de boekenplank En weet je wat nou zo leuk is aan deze blog? Ik ken de verhalen van Paul Biegel niet. Dus voor ons nog een hele nieuwe wereld om in te duiken. Nu al zin in.
    Groetjes, Jocelyn

14. Ik ben dol op sprookjes. Ik ben opgegroeid met de sprookjes van Andersen en Biegel. Geweldig leuk dus, dat jullie dit boek van Paul Biegel verloten. Ik waag dus graag een kansje. Enne… mócht ik één van de gelukkige winnaars zijn, dan groeit mijn leuke neefje Logan ook op met Biegel’ zijn sprookjes. Want die ga ik dan natuurlijk tijdens elk bezoekje voorlezen .

15. Ooooh wat een leuke artikelen en winacties deel je toch op je mooie site. Ik ken Paul Biegel natuurlijk wel, maar dit sprookjesboek kende ik nog niet. Ik herken zeker wat je zegt over de oudere sprookjesboeken. Ik heb het geluk dat ik een hele kinderboekenkast vol van mijn ouders heb meegekregen toen ik uit huis ging. Die van Disney zijn natuurlijk altijd leuk, maar die van Grimm en Hans Andersen. Poeh. Los van het wat gedateerde taalgebruik zijn inderdaad – zoals je zegt – de verhalen wat ‘sinister’ en te donker voor een klein kind. Dit lijkt mij een waanzinnig boek, maar omdat ik onlangs ook al zoiets moois bij je heb gewonnen, gun ik het aan een ander. Toffe winactie! En succes iedereen!

16. Ik had vroeger een set van rode sprookjesboeken met cassettebandjes. Dan werd het sprookje voorgelezen en kon ik meelezen

17. Leuk! Paul Biegel en Charlotte Dematons, een fijne combi. Mooie verhalen met prachtige platen. Ik vond vroeger het sprookje Ali Baba en de 40 rovers altijd erg spannend maar toch mooi. Sneeuwwitje was ook een van mijn favoriete sprookjes.

18. Vroeger was ik gek op sprookjes, eerst de meer bekende en toen ik wat ouder was de oosterse sprookjes . Ook mijn kleinkinderen lees ik sprookjes voor. Ern verrijking voor je fantasie. Geweldig om in weg te dromen . De nieuwe kleren van de keizer was echt fantasie prikkelend.

19. Ik hou ontzettend veel van sprookjes en ben nog niet bekend met Paul Biegel. Wel met het werk van Charlotte Dematons, illustraties om echt verliefd op te worden!
    Mijn favoriete sprookje is ‘De Prinses en de Kikker’ én Pixar’s ‘Up!’. Deze vervelen nooit <3

20. De kleine kapitein vond ik toen ik klein was geweldig, nu lees ik het aan mijn kinderen voor

21. Wat een leuk boek lijkt me dit. Ik zou dit graag willen voorlezen aan de kleuters van mijn oud-collega. Ik weet zeker dat zij hiervan gaan genieten.

22. Galinka van Bokhorst Reply

Ik ben als kind zelf groot gebracht met de verhalen van Paul Biegel. Dit is dan toch wel heel leuk om mijn kindjes van de Voorleesexpress en alle andere kindjes straks ook kennis te laten maken met deze schrijver. Sprookjes vind ik altijd leuk en met de illustraties van Charlotte Dematons is dit boek wel heel erg fijn. Dit is echt een topcombinatie van schrijver en illustratrice. Ik laat mijn handpop dan elke keer voorlezen als hoofdpersooon van het sprookje en dan ga ik samen met de kindjes op avontuur. De illustraties gaan we ook allemaal benoemen en dan kunnen ze mooi hun woordenschat en dus hun taalontwikkeling verder ontwikkelen. Voorlezen uit dit boek wordt echt een feestje en daar worden zowel de kinderen als ik heel blij van. ☺️☺️

23. Dat zou top zijn. Als kind was ik dol op het voorlezen van sprookjes. Ik zou mijn zoontje Sepp ook graag kennis willen laten maken met deze mooie verhalen.

24. Heel erg mooi! Mijn dochters kunnen al heel goed zelf lezen, maar ik denk dat ze het heel erg leuk vinden om hun neefje en nichtje voor te kunnen lezen <3. Ik waag graag een kansje!

25. Al mijn kinderboeken heb ik bewaard. Van sprookjes tot prachtige klassiekers! Alleen op de wereld vond ik altijd zo ontzettend mooi.